Aan de totstandkoming van deze digitale encyclopedie wordt nog gewerkt.

Garagehouders Van Daal-van der Heiden en Van Daal-Block: verschil tussen versies

Uit De historische en eigentijdse encyclopedie van Eindhoven
Ga naar: navigatie, zoeken
 
Regel 1: Regel 1:
[[bestand:Van Daal Block.jpg|right|thumb|500pc|Briefhoofd van de garage Van Daal-Block uit 1928 (archief fam. J. Bannenberg)]]
+
[[bestand:Van Daal Block.jpg|right|thumb|500px|Briefhoofd van de garage Van Daal-Block uit 1928 (archief fam. J. Bannenberg)]]
 
<big>'''Van Daal-van der Heiden en Van Daal-Block'''</big><br>
 
<big>'''Van Daal-van der Heiden en Van Daal-Block'''</big><br>
  

Huidige versie van 10 feb 2019 om 10:21

Briefhoofd van de garage Van Daal-Block uit 1928 (archief fam. J. Bannenberg)

Van Daal-van der Heiden en Van Daal-Block

De tweede Eindhovense garage is vermoedelijk die van A. van Daal-van der Heiden aan het Stratumseind geweest, maar dat was lang nadat Kerssemakers met zijn garage was begonnen. Antoon van Daal was de zoon van een pettenmaker, die aan het Stratumseind een pettenwinkel dreef. Ook Antoon was aanvankelijk in dat vak actief, maar hij schakelde om. In 1908 bezat hij een winkel in rijwielen en naaimachines en driejaar later was hij vertegenwoordiger van de bekende Fongers-rijwielenfabriek in Groningen.18
Gezien zijn assortiment is het niet vreemd, dat hij ook belangstelling kreeg voor auto's. Op 3 mei 1913 maakte hij in de krant bekend, dat hij 'moderne automobielen' verhuurde en benzine, olie en vetten in voorraad hield. De autoverhuur betekende in hedendaagse taal, dat hij ook taxi's verhuurde. Mocht er in 1913 nog twijfel zijn aan het bestaan van zijn garage, dan verdwijnt die een jaar later, want toen adverteerde hij met zijn Auto-Garage 'Stadion'. De achterzijde van Van Daals pand lag aan de Smalle Haven en daar was ook de ingang van zijn nieuwe bedrijf. Dat bestond uit een reparatiewerkplaats en een stallingsgelegenheid voor acht auto's. In 1916 kreeg Van Daal vergunning om zijn reparatie-inrichting verder uit te breiden.
Om vergissingen met andere Van Daals te voorkomen, voegde Van Daal, zoals gebruikelijk was, de naam van zijn vrouw in zijn bedrijfsnaam toe: A. van Daal-van der Heiden. Zij overleed in 1919. Toen hij twee jaar later opnieuw trouwde, paste hij ook zijn bedrijfsnaam aan. Voortaan stond zijn onderneming bekend als A. van Daal-Block.
Het garagebedrijf werd in de tweede helft van de jaren dertig overgenomen door zoon Harrie en niet lang daarna opgeheven.

Noten:
18 Meierijsche Courant 1-2-1908

Jan Spoorenberg 2004

Bronnen:
Uit: Jaarboek Eindhoven 2003/2004 blz 41-59
DE VROEGSTE GESCHIEDENIS VAN DE AUTO IN EINDHOVEN