Aan de totstandkoming van deze digitale encyclopedie wordt nog gewerkt.

Autodealer Firma Th. Vlemmings

Uit De historische en eigentijdse encyclopedie van Eindhoven
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Autodealer Firma Th. Vlemmings

Het voorbeeld van Van der Meulen-Ansems om een filiaal te openen, kreeg navolging. In 1919 kocht de Geldropse firma Th. Vlemmings van dokter Jamez aan de Stratumsedijk in Stratum twee herenhuizen met 1500 m2 grond.39
Oprichter Th. Vlemmings was omstreeks 1885 in Geldrop een rijwielhandel begonnen.40 In 1893 maakte hij in de Meierijsche Courant al reclame voor zijn producten. Na zijn overlijden in 1900 werd de zaak voortgezet door zijn weduwe, die al spoedig hulp kreeg van haar twee oudste zoons Willem en Janus. Later kwam ook haar zoon Johan in de zaak.
In 1901 kocht het bedrijf zijn eerste motor en drie jaar later zijn eerste auto, een eencilinder Darracq.41 Dat was ongeveer de 75e auto in Noord-Brabant.42 Ofschoon Th. Vlemmings in 1907 adverteerde met F.N.- en Peugeotmotorrijwielen en auto's van de merken Piccolo en Prima, bleef de handel in rijwielen nog lange tijd de hoofdzaak. Nog vóór 1911 was het bedrijf landelijk importeur van Saroleamotoren uit Luik. In 1913 stond het met deze motoren en een kleine auto van een onbekend merk met een eigen stand op de elfde R.A.I.-tentoonstelling.

Briefhoofd van garagebedrijf Vlemmings uit 1931 (archief fam. J. Bannenberg)

Ook tussen 1925 en 1938 stond Th. Vlemmings steeds met een eigen stand op de beurs.43 Intussen hadden de drie broers in 1921 samen met hun broer Harrie een nieuwe vennootschap onder firma opgericht, waaronder zij samen de onderneming voortzetten.44 In 1922 opende het bedrijf in Eindhoven aan de Stratumsedijk een filiaal. Het was toen dealer voor Oakland-auto's, waarvan de fabriek omstreeks deze tijd werd overgenomen door General Motors. In december 1922 werd de onderneming Renaultdealer. Vanaf toen konden behalve personenauto's ook vrachtauto's en autobussen worden geleverd.45

Twee jaar later kreeg Th. Vlemmings het dealerschap van Chevrolet. Daarnaast vertegenwoordigde het bedrijf in 1932 nog Oldsmobile en Bedford en later ook Vauxhall, alle eveneens uit de General Motors-stal. Intussen werd de motor niet vergeten. Het bedrijf was in 1932 voor heel het land agent voor motorrijwielen van Excelsior en Stock Kardan.46

Briefhoofd van garagebedrijf Vlemmings (archief fam. J. Bannenberg)

In 1927 kocht de onderneming aan het Stationsplein nog een tweede pand, dat als showroom en stalling (voor particulieren) werd ingericht. Later werd de stalling deels en in de oorlogsjaren helemaal ingericht als fietsenstalling voor treinpassagiers. In de nieuwe vestiging werd ook een taxibedrijf gevestigd, dat bekend stond onder de naam Vlemtax. In 1933 had het negen chauffeurs in vaste dienst. Na het gereedkomen van de nieuwe vestiging, werd de vrijgekomen showroom in Stratum verbouwd tot hoofdkantoor en onderdelenmagazijn. De hoofdvestiging werd daarna van Geldrop naar Eindhoven verplaatst.

Het Stratumse filiaal werd in de volgende jaren nog enkele malen vergroot. Daarnaast opende de onderneming in 1932 aan de Boschdijk nog een derde Eindhovense vestiging, die werd gedreven onder de naam Garage Brabantia. Tenslotte werd in de jaren dertig in ’s-Hertogenbosch nog een benzinestation geopend aan het Wilhelminaplein tegenover Chalet Royal. Tijdens de oorlogsjaren werd het taxibedrijf noodgedwongen stil gelegd en is daarna niet meer geactiveerd. In 1942 werd ook de garage aan de Boschdijk afgestoten.47
Om meer merken te kunnen voeren, werd de onderneming in 1951 gesplitst in twee zelfstandige garagebedrijven, een in Geldrop en een in Eindhoven. Alleen het Eindhovense bedrijf bleef hierna General Motors-dealer. In 1950 werd de vestiging aan de Stratumsedijk nogmaals vergroot, waarna die aan het Stationsplein werd gesloten. Omdat door verkeersmaatregelen de toegang tot het pompstation aan het Wilhelminaplein in 's-Hertogenbosch werd bemoeilijkt, werd omstreeks deze tijd aan de overzijde van de straat een tweede station gebouwd.
In Eindhoven werd in de jaren zestig nog een vestiging geopend in het stadsdeel Woensel, waar het Duitse merk Auto Union werd vertegenwoordigd. Dit initiatief bleek echter geen succes. Toen de vooruitzichten nog verslechterden door de energiecrisis, nam de directie in 1974 het besluit om de garage weer te sluiten.
In de volgende jaren ondervond het bedrijf aan de Stratumsedijk steeds meer problemen door zijn ligging dichtbij het centrum. Niet alleen verbood de gemeente er de benzineverkoop aan de weg, ook werd de toegang tot de garage steeds meer belemmerd door de toename van het verkeer en de noodzakelijke verkeersmaatregelen. Het werd tijd om te verhuizen.
Aan het begin van de jaren tachtig werd begonnen met de bouw van een nieuwe garage aan de Kanaaldijk-Zuid. De bouwkosten werden echter verkeerd gecalculeerd en overschreden fors de begroting. Tegelijk bleek het door de ineenstorting van de vastgoedmarkt niet mogelijk de geplande verkoop van het oude pand te realiseren. Toen duidelijk werd dat de banken niet bereid waren tot verdere medewerking, besloten de aandeelhouders het Eindhovense bedrijf ultimo 1982 te sluiten.

Noten:
39 Meierijsche Courant (MC) en Eindhovens Dagblad 26-9-1919
40 Eindhovensche en Meierijsche Courant (EMC) 23-4-1932
41 EMC 23-4-1932
42 Mededeling F.A.M. Vlemmings
43 EMC 23-4-1932
44 Mededeling F.A.M. Vlemmings
45 Regionaal Historisch Centrum Eindhoven, Geldrop inv. nr. N 217, nr. 306, 16-6-1921
46 MC 22-12-1922
47 EMC 23-4-1932
48 Mededeling F.A.M. Vlemmings

Jan Spoorenberg 2004

Bronnen:
Uit: Jaarboek Eindhoven 2003/2004 blz 41-59
DE VROEGSTE GESCHIEDENIS VAN DE AUTO IN EINDHOVEN